ההבדלים בין האבחונים השונים המיועדים לאבחון לקויות למידה

האבחונים הכי פופולאריים אליהם נשלחים ילדים אשר יש סברה לגביהם כי הם סובלים מלקות למידה כלשהי, הם אבחון דידקטי ואבחון פסיכו דידקטי. אבחון דידקטי מאתר לקויות למידה והוא מסוגל לאשר או לשלול את קיומן תוך כדי התמקדות בפן הקוגניטיבי של הנבחן. אבחון פסיכו דידקטי לעומת זאת, מתמקד בפן הרגשי של הילד. מסיבה זו מומחים המבצעים אבחונים דידקטיים חייבים להיות אנשי מקצוע מתחום ההוראה. על מנת לבצע אבחונים פסיכו דידקטיים, המאבחן צריך להיות פסיכולוג. שני האבחונים הללו בודקים את לקויות הלמידה, אך כל אחד מהאבחונים מתמקד בפן שונה של הגורמים ללקויות. הבדל נוסף נובע מכך כי אבחון דידקטי עומד בפני עצמו בתור אבחון בסיסי בעוד שהאבחון הפסיכו דידקטי כולל בתוכו גם את האבחון הדידקטי וגם את האבחונים הפסיכולוגיים הנוספים שאינם נכללים באבחון הדידקטי.  

כיצד שני האבחונים מבודדים את הפן הרגשי ואת הפן הקוגניטיבי של הנבחן?

פסיכולוג אשר מבצע את האבחון הפסיכו דידקטי יכול באמצעות הכלים המקצועיים להעריך את תפקודי הלמידה ואת התפקודים הקוגניטיביים תוך שימת דגש על היכולות הרגשיות ולמבנה האישיות של הנבחן. אבחון דידקטי מזהה לקויות שנגרמות משאר הסיבות שאינן רגשיות או במילים אחרות סיבות שהן קוגניטיביות והתפתחותיות. בידוד הפן הנבדק נעשה באמצעות שיטת עבודה ייחודית שכוללת תרגילים שונים אשר בודקים את היכולות השונות. לאחר מכן הבוחן יכול לקשר בין הממצאים לבין ההתפתחות הקוגניטיבית או הרגשית של הנבחן. לאחר מכן המאבחן מבצע קישור בין סוג הלקות למרכיב אשר גורם לה, על מנת לבדוק במה נעוצה הבעיה שמקשה על הנבחן להצליח בלימודים.

מדוע יש לפנות לביצוע שני האבחונים?

הסיבה שבגללה מופנים בדרך כלל הילדים לביצוע אבחון דידקטי הם כשלי למידה חמורים. בשל כך ההפניה של הילד לבדיקה בדרך כלל נעשית על ידי סגל מורים או על ידי יועצת פדגוגית של בית הספר. כשלים שעליהם מדובר יכולים לבוא לידי ביטוי במגוון מישורים כמו ההישגים או קשיים בקליטת החומר, קשיים התנהגותיים בסביבת הלימודים ועוד. אבחון דידקטי יכול לשפוך אור על הגורמים לקשיים ולענות על השאלה האם קשיים בלימודים נובעים מסיבות קוגניטיביות או מסיבות אחרות.
מי מבצע את האבחונים
אבחון דידקטי מתבצע על ידי מאבחנים בעלי רקע בתחום ההוראה ואבחון פסיכו דידקטי חייב להתבצע אך ורק על ידי פסיכולוג ילדים אשר הוסמך במיוחד לביצוע אבחונים אלו. בשני האבחונים, מאבחן מעריך את הפן הרגשי ואת הפן הקוגניטיבי של הנבדק ועל סמך תוצאות האבחון נקבע איזה סוג של טיפול נדרש לילד על מנת לסייע לו למצות את הפוטנציאל הלימודי שלו.

 


תפריט דף הבית טלפוןפייסבוק